onsdag 29 maj 2013

helgen, morsdag och bvc-besök

Lördagen startade med strålande sol och värme. Vi packade in oss i bilen och for till Ängsö och hälsade på min pappa och Ingamay. Men framför allt hälsade vi på hunden Moa. I onsdags blev Ellie skrämd och attackerad av en liten ettrig hund vid Oxbackens centrum. Så min tanke var att Moa och Milo skulle ge henne lite terapi och att hennes nya hundrädsla skulle försvinna. Jag hade rätt...hon är botad! Nu är hon sitt vanliga jag och gillar hundar igen, inte bara Moa utan andra hundar också. Tack Moa hunden!!
Utanför morfars husvagn
 Vi fikade och njöt i solen. Sen tog vi en promenad i kärran till vattnet. Ingen höjdare då Ellie bara ville bada och det tyckte inte vi var en bra ide. Hon blev som vanligt tokig när hon inte fick som hon ville. Så det var bara att gå tillbaka till morfar och hundarna igen.

Vi packade in oss i bilen igen och for till farmor Kristina, Anders och Lovisa. Där fick Ellie bada i en balja på tomten istället och gissa om hon blev glad! Underbart att vi har föräldrar med tomter och platser att hänga på och att dom vill ha oss där. Vi glassade lite mer i solen och Ellie lekte i lekstugan, spelade boll, gick på upptäcktsfärd med Lovisa och var glad.

Hon kan verkligen konsten  att slappa
 På eftermiddagen bjöds det på grillat, god dryck och trevligt sällskap. Alltså var det inte bara en bra dag för Ellie...hennes föräldrar var mer än nöjda och glada. En sjukt bra lördag. Tack för det Talltorp!
Farmor Kristina står för grillningen medan faster Lovisa, Sebbe och Ellie tittar på.
 På söndagen var det morsdag. Så mysigt att JAG för andra gången i mitt liv fått bli lite extra ompysslad just denna dag.
Dagen startade med att jag blev väckt i sängen av Sebbe och Ellie. Dom hade gjort i ordning frukost på balkongen och hade slagit in en present. Jag fick en bok, Inferno av Dan Brown och en klänning. =) Det var gott och mysigt och sjuukt varm på balkongen.
Mor och dotter. I bakgrunden syns vår tomatplanta som vuxit till en jätte!
Det bjöds på jordgubbar, fil, mackor, björnbär, juice och kaffe...mums
 Morsdag fortsatte med fika ute på Vallbyfriluftsmuseum. Det var blåsigt, men varmt och skönt ändå. Ellie somnade till och med i vagnen ett tag, så jag och Seb fick njuta av lugnet själva en stund.
fika på filten
När vi gick därifrån, på väg ner till parkeringen hände det som inte får hända. Ellie började springa i nedförsbacken, trillar såklart i rullgruset utan att ta emot sig med händerna och stöper med ansiktet först i backen. AJ! Som hon grät och som hon ser ut. Stackars stackars liten. Tur att tänderna klarade sig! Mitt mammahjärta gjorde ont i flera timmar efteråt. Usch det var så hemskt att se. 
Här ser det otroligt nog bättre ut än det gör  just nu. :(
Hoppas verkligen det inte blir några ärr och att det får läka ifred.
Hon blev snabbt glad igen efter att Seb tvättat av henne allt grus och hon fått russin och kramar. Extra glad blev hon på ICA maxi när hon fick banan. Vem kan va ledsen när man får gratis banan av apan i taket?! 
Banan är gott
I måndags var det BVC dags igen och 18 månaders kontroll med vaccinering. Hade hört att dom skulle kolla om barnen kan visa var näsan är och att dom kan stapla klossar. Vi övade hemma på att stapla klossar, men när vi väl var på bvc behövde vi inte visa något alls. Snopet... hon frågade bara oss hur allt fungerade och hur hon utvecklas.
Konstigt att dom gör olika för olika familjer, det borde ju göras lika för alla tycker jag. 
Ellie vägde nu 11,52 kg och var 82 cm lång. Stora tjejen.
Sprutan gick sådär. När det var dags spände hon låret så hårt att bvc-syrran knappt fick in nålen. Hon är så stark vår brutta, tur att Seb var med och höll i. Hon grät en stund, eller ja typ 5 minuter och tårarna sprutade åt alla håll. Hon slutade inte för ens det kom in en annan syrra. Då började hon vika och sprutan var glömd.

Ja det var lite av vad som hänt de senaste dagarna.
Sebbe är förövrigt hemma och är sjuk med förkylning. Ellie är också förkyld och snorig. Det är lite jobbigt att hon är såpass snorig, man vill ju inte gärna torka henne för mycket nu när hon har sår överallt på och runt näsan. Tur det finns supermjukt papper att tillgå.

Snart är det dags för säsongsavslutning på Greys och det ska jag inte missa. Men först ska Ellie nattas och jag få i mig nått att äta.

Go`kväll

=)



1 kommentar:

  1. Oj, your such saucy boy <33333 mmmmmm

    Go`kväll

    =)

    SvaraRadera