torsdag 19 december 2013

Urnsättning, lussebullsbak och en liten Rebecka

Idag har jag och Ellie bakat lussebullar tillsammans. Hade inte tänkt göra lussebullar i år, men nu helt plötsligt blev jag sååå sugen. =)
Som vanligt åkte den otroligt gamla, men dock så pålitliga, bakmaskinen fram igen. Den är verkligen ful, men otroligt bra och effektiv.
 Medans degen jäste passade Ellie på att diska. Hon är bra att ha i köket ibland.
 När "katterna" var gjorda och låg på plåtar för ytterligare jäsning, passade jag och Ellie på att åka iväg på Birgers Urnsättning.
Det blev en fin stund med bara de närmsta i familjen. Mormor bar morfars Urna hela vägen till hans sista viloplats vid graven. Vi sänkte ner honom i jorden, tände ljus och gjorde fint. Jag tycker det är skönt att han fick en riktig minnessten, en plats att gå till och tända ljus, lägga blommor och minnas.

Kändes lite ledsamt att se livet ovan jord sluta vid ett hål i marken. Det fick mig att vilja leva mer här och nu.
Mormor tar ett sista farväl


Efter urnsättningen åkte vi till Gaggeska gården på Vallby, där mormor bjöd på fika. Mycket trevligt och gott var det. Det är så juligt och mysigt där, det enda som saknades(förutom Jonas med familj)var den vita snön.
Min Mormor Ingrid och min morbror Janne
Kusin Per är en av Ellies favoriter, hon tyr sig alltid till den yngre generationen. 
Efter fikat åkte jag och Ellie hem, för jag hade helt glömt bort att lussebullarna låg på jäsning! Dom fick jäsa i hela 4 timmar!!!...så dom var definitivt färdigjästa när vi kom hem. Goda blev dom iallafall, vilken tur!

Fick förövrigt precis veta att Lisa och David fick en dotter idag. 16.20 idag 19/12 kom lilla Rebecka till världen. 47 cm lång och 3160 g tung.
Fort gick det..hon var ute 50 minuter efter det att dom kom in till förlossningen.
Stort Grattis till hela familjen.
Lisa gav mig tipset att INTE stanna hemma för länge. Jag ska försöka komma ihåg det när det är min tur. =)

Nu ska jag passa på att gå och lägga mig och titta på film i sängen. Sebbe är ute på tomtenatta och handlar julklappar och Ellie sover en stock.
Imorgon ska jag på sån där underbar gravidmassage igen. Längtar!!!

Sov gott!!

=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar