tisdag 25 februari 2014

Helgen och en kräka

I helgen hade vi finbesök i form av kusin Filip med pappa och så var Lisa här med båda sina småflickor, Ruth och Rebecca. Det var fullt ös på alla barnen och sjukt skoj.  Vi hann även träffa Per, Thea, Janne och Marie en sväng hemma hos Ingrid i söndags. Mycket barn blev det och det behövdes nog, för Ellie har inte vart på dagis på 3 veckor är nog rätt less på bara mig och Seb som sällskap. =)

Filip gjorde tappra försök att äta själv med sked, men det mesta hamnade på golvet. Men övning ger färdighet och det gör inget att det inte går så bra när man är så söt! Han har börjat krypa sen jag såg honom sist och nu går det undan. Han hinner bli så stor mellan gångerna jag ser honom. Får se till att vi ses oftare.

I lördags kom även Anna och Henrik förbi med syskonvagnen som vi köpt av dem. Den blev kanonbra. Ellie gillade den direkt och den var inte alls så svårmanövrerad som jag trott. Större än Briovagnen såklart, men inte för stor. Det känns bra att inte behöva tänka på köpa vagn längre. Nu har vi allt vi behöver och lite till. 

I måndags tog hela familjen en lunch-promenad till Djäkneberget för att prova vagnen och få lite friskluft. Där röjde Ellie i lekparken och sen hittade hon en stor snögubbe mitt på gräsmattan som hon byggde med. 
Den såg lite ensam ut,den stackars smältande snögubben. Ellie tyckte det var kul att bygga med snöklumparna runt gubben. Om det bara hade stannat där, det gjorde det inte. Hon skulle såklart äta upp en av de skitiga snöbollarna. Äckligt. 

Resultatet av snöbollsätandet blev en megastor spya på kvällen. Tur i oturen att vi tidigare på dagen bestämt oss för att ta bort sidan på Ellies säng. Så vi slapp i alla fall torka spya mellan spjälorna. Skönt!
Trodde först att det va magsjuka, men eftersom inget mer har hänt idag och hon och vi andra mår bra måste det ha vart snöbollens fel. 

Vi får se hur det går ikväll vid läggningen, om hon ligger kvar eller om det blir en massa "omläggningar". Har ju hört en del jobbiga berättelser om hur barn kan vara när sängen plötsligt blivit öppen. Hoppas det går bra, det gick galant vid lunchsovningen så jag hoppas på en repris på det. Det räcker med ett nattvaket barn! =) 

Annars går allt bra.Tilda växer och verkar må bra, ingen kolik än så länge. Skönt. Hon äter och sover mest. 
Jag oroade mig en del innan Tilda kom att Ellie skulle bli avundsjuk och kanske bli extra jobbig. Jag oroade mig helt i onödan! Ellie har tagit allt med ro, och verkar älska lilla Tilda från första stund. Så fort hon vaknar på morgonen frågar hon efter Tilda och ser hon henne inte direkt springer hon och letar rätt på henne och klappar henne på huvudet och pussar henne. Urgulligt!! Varför oroa sig när man har så fantastiska barn?!? Jag tror dock att det i framtiden kommer bli en del avundsjuka, men det tar vi då och njuter av stunden nu!

Skönt att bli skölj i handfatet

Klart alla ska va i badrummet samtidigt...Ellie vill vara med vid varje blöjbyte. Hon måste nödvändigtvis inte titta varje gång, men på toa måste hon vara!  hahah

Imorgon är det BVC dags igen. Får se hur mycket Tilda har växt, det känns som hon blivit jätte stor redan. Vi tänkte även passa på att väga och mäta Ellie om vi får. Det kommer bli intressant, har inte vägt/mätt henne på evigheter och hon känns verkligen inte liten längre. 

Nu ska vi bada Tilda. Hon verkar dock inte vara lika badälskande som Ellie, men det kanske kommer. =)

Trevlig kväll.

=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar